FacebookTwitterLinkedinYoutubeFeed
auto import adres EU-IMPORT
Varenschut 17F
NL-5705 DK Helmond
auto importeren eu-import +31 492 795115
auto import duitsland +31 84 7436372
auto importeren Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.
KVK: 17205716
VAT: NL068041494B01

 


Copyright © EU-Import 2012

 

Bpm calculeren

 

BPM 2012

De zuinigheidsgrenzen waaraan voldaan moet worden voor een vrijstelling BPM worden met ingang van 1 juli 2012 en daarna jaarlijks per 1 januari aangescherpt. Verder wordt de vaste dieseltoeslag vervangen door een variabele dieseltoeslag, afhankelijk van de CO2-uitstoot. Deze toeslag krijgt de vorm van een bedrag in euro’s (40) per gram CO2 boven een CO2-uitstoot van 70 g/km. Dit betekent dat er, anders dan nu, ook voor diesels die aan de zuinigheidsgrenzen voor vrijstelling voldoen toch een deel BPM blijft bestaan.

BPM calculeren; Zuinigheidsgrenzen voor vrijstelling benzine

Ingangsdatum

2011

2012(1)–1 jan

2012(2)-1 juli

2013–1 jan

2014–1 jan

2015–1 jan

Vrijgesteld (CO2-uitstoot in g/km

< 111

< 111

< 103

< 96

< 89

<83


BPM calculeren; Zuinigheidsgrenzen voor vrijstelling dieselauto’

Ingangsdatum

2011

2012(1)–1 jan

2012(2)-1 juli

2013–1 jan

2014–1 jan

2015–1 jan

Vrijgesteld (CO2-uitstoot in g/km

< 96

< 96

< 92

<89

< 86

<83

Dieseltoeslag (euro) per gram*

n.v.t.

n.v.t.

€ 40,68

€ 54,92

€ 70,17

€ 81,36

Tot 1.7.2012 is er de vaste dieseltoeslag maar die geldt niet voor vrijgestelde diesels. Vanaf 1-7-2012 is er de variabele dieseltoeslag die geldt voor elke gram CO2 boven de 70 g/km.  Voor een ‘vrijgestelde’ diesel met een uitstoot van 87 g/km geldt er vanaf 1-7-2012 dus een BPM van (87-70) x 40,68 = 794 euro.

Aardgas en LPG

Wanneer we de BPM calculeren van auto’s met een (af-fabriek) LPG installatie, dan moeten we erop letten dat deze voor de vrijstelling worden behandeld als benzine auto’s. Auto’s met een (af-fabriek) gasinstallatie worden voor de vrijstelling tot 1-7-2012 behandeld als dieselauto’s Vanaf 1-7-2012 worden gasauto's behandeld als benzineauto’s.

BPM calculeren voor elektrische en waterstofauto’s met BPM-vrijstelling

Voor auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 g/km (elektrische of semi-elektrische auto’s en waterstofauto’s) blijft er een vrijstelling BPM tot en met 2015.

Ombouw BPM naar heffing op basis van CO2-uitstoot

De BPM bestaat uit een deel dat wordt berekend via een percentage van de netto prijs (met toeslagen en kortingen) van de auto en een deel dat wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot. De in 2008 ingezette ombouw van de BPM van een steeds kleiner deel netto prijs naar een steeds groter deel CO2-uitstoot gaat door. In 2013 zal het netto deel nul zijn en is het BPM bedrag dus alleen nog afhankelijk van de CO2-uitstoot. Wel blijft er een verschil tussen de BPM voor diesel en benzine auto’s. In de tabel onder is de voorgestelde regeling opgenomen. De ombouw van de BPM op basis van absolute CO2-uitstoot geldt alleen voor personenauto’s. Voor bestelauto’s, motoren en kampeerauto’s blijft de catalogusprijs als grondslag gelden. Op dit moment zijn er voor deze categorieën namelijk geen goede CO2-gegevens beschikbaar. Introductie 4e schijf in de heffing op basis van CO2-uitstoot. Voorgesteld wordt om de CO2 afhankelijke BPM voortaan via 4 schijven te berekenen in plaats van drie. In de tabel is dit uitgewerkt.

Belastingplan 2012 – voorgestelde BPM tarieven 2012-2015 in vergelijking met 2011

Tarieven BPM

2011

2012(1)–1 jan

2012(2)-1 juli

2013–1 jan

2014–1 jan

2015–1 jan

Basis percentage, Toeslagen en kortingen

           

Basis percentage BPM van catalogusprijs

19,00%

11,10%

11,10%

0,00%

0,00%

0,00%

Benzine korting

-€   824

-€   450

-€   450

0

0

0

Aardgaskorting

-€   1.324

-€   950

-€   450,00

0

0

0

Dieseltoeslag (vast)

€   1.526

€   1.900

0

0

0

0

Dieseltoeslag (variabel) per gram CO2   boven 70 g/km

n.v.t.

n.v.t.

€   40,68

€   54,92

€   70,17

€   81,36

Korting diesel Euro-6

-€   1.500

-€   1.000

-€   1.000

-€   500

0

0

Korting zuinige benzineauto's, CO2-grens   110 - 120 g/km

-€   500

0

0

0

0

0

Korting zuinige dieselauto, CO2-grens   95 - 120 g/km

-€   500

0

0

 

0

0

Vrijstellingen

           

Benzine, CO2-grens (g/km)

<   111

<   111

<   103

<   96

< 89

<83

Dieselauto's, CO2-grens (g/km) *

<   96

<   96

<   92

<89

< 86

<83

Benzine schijven CO2 -uitstoot

van tot en met

van tot en met

van tot en met

van tot en met

van tot en met

van tot en met

1e schijf

111   - 180

111   - 180

103   - 159

96   - 140

89   - 124

83   - 110

2e schijf

181   - 270

181   - 270

160   - 237

141   - 208

125   - 182

111   - 160

3e schijf

>   270

>   270

238   - 242

209   - 229

183   - 203

161   - 180

4e schijf

n.v.t.

n.v.t.

>   242

>   229

>   203

>   180

Diesel schijven CO2 -uitstoot

van tot en met

van tot en met

van tot en met

van tot en met

van tot en met

van tot en met

1e schijf

96   - 155

96   - 155

92   - 143

89   - 131

86   - 120

83   - 110

2e schijf

156   - 232

156   - 232

144   - 211

132   - 192

121   - 175

111   - 160

3e schijf

>   232

>   232

212   - 225

193   - 215

176   - 197

161   - 180

4e schijf

n.v.t.

n.v.t.

>   225

>   215

>   197

>   180

Tariefstelling BPM benzine en diesel in   € per gram CO2

           

1e schijf

€   61

€   94

€   101

€   122

€   101

€   88

2e schijf

€   202

€   280

€   121

€   145

€   121

€   106

3e schijf

€   471

€   654

€   223

€   270

€   228

€   205

4e schijf

n.v.t.

n.v.t.

€   559

€   539

€   456

€   411

* Vanaf 1-7-2012 is er ook voor ‘vrijgestelde’ dieselauto’s wel een (variabele) dieseltoeslag

Aardgas en LPG

Auto’s met een (af-fabriek) LPG installatie worden behandeld als benzine auto’s. Auto’s met een (affabriek) gasinstallatie worden tot 1-7-2012 behandeld als dieselauto’s alleen is er in plaats van een dieseltoeslag een aardgaskorting van toepassing. Vanaf 1-7-2012 worden gasauto's behandeld als benzineauto’s. BPM-vrijstelling voor nulemissieauto’s tot 2018Een nulemissieauto wordt gedefinieerd als een auto met een rechtstreekse CO2-uitstoot van nihil, zoals op dit moment een elektrische auto of waterstofauto. Om het gebruik te stimuleren zijn nulemissieauto’s sinds 2009 vrijgesteld van BPM. Deze vrijstelling is vastgelegd in de wet BPM voor een periode tot 2018. BPM-korting voor Euro-6 dieselpersonenauto's. Vanaf 1 januari 2011 wordt de aanschaf van dieselpersonenauto’s die voldoen aan de Euro-6 norm gestimuleerd door een korting op de BPM. Deze korting bedraagt € 1500 in 2011, € 1000 in 2012 en € 500 in 2013. Naar verwachting is het aandeel van dieselpersonenauto’s dat voldoet aan de Euro-6 norm vanaf 2014 zo groot dat deze korting niet meer nodig is.

Wilt u hier meer informatie over, vul dan vrijblijvend ons aanvraagformulier in. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

 

Zoekopdrachten gerelateerd aan 'bpm calculeren'

bpm calculatie

invoer bpm

rest bpm

bpm auto's

 

 

RECENT GEIMPORTEERD

RECENT GEIMPORTEERD

RECENT GEIMPORTEERD