FacebookTwitterLinkedinYoutubeFeed
auto import adres EU-IMPORT
Varenschut 17F
NL-5705 DK Helmond
auto importeren eu-import +31 492 795115
auto import duitsland +31 84 7436372
auto importeren Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.
KVK: 17205716
VAT: NL068041494B01

 


Copyright © EU-Import 2012

 

Rest BPM

 

Belasting van personenauto's en motorrijwielen of BPM is een belasting die voor iedere in Nederland geregistreerde personenauto en bestelauto en voor ieder in Nederland geregistreerd motorrijwiel moet worden betaald.

 

Ombouw BPM naar heffing op basis van CO2-uitstoot

De BPM bestaat uit een deel dat wordt berekend via een percentage van de netto prijs (met toeslagen en kortingen) van de auto en een deel dat wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot. De in 2008 ingezette ombouw van de BPM van een steeds kleiner deel netto prijs naar een steeds groter deel CO2-uitstoot gaat door. In 2013 zal het netto deel nul zijn en is het BPM bedrag dus alleen nog afhankelijk van de CO2-uitstoot. Wel blijft er een verschil tussen de BPM voor diesel en benzine auto’s. In de tabel onder is de voorgestelde regeling opgenomen. De ombouw van de BPM op basis van absolute CO2-uitstoot geldt alleen voor personenauto’s. Voor bestelauto’s, motoren en kampeerauto’s blijft de catalogusprijs als grondslag gelden. Op dit moment zijn er voor deze categorieën namelijk geen goede CO2-gegevens beschikbaar. Introductie 4e schijf in de heffing op basis van CO2-uitstootVoorgesteld wordt om de CO2 afhankelijke BPM voortaan via 4 schijven te berekenen in plaats van drie. In de tabel is dit uitgewerkt.

Belastingplan 2012 – voorgestelde BPM tarieven 2012-2015 in vergelijking met 2011

 

Tarieven BPM

2011

2012(1)–1 jan

2012(2)-1 juli

2013–1 jan

2014–1 jan

2015–1 jan

Basis percentage, Toeslagen en kortingen

           

Basis percentage BPM van catalogusprijs

19,00%

11,10%

11,10%

0,00%

0,00%

0,00%

Benzine korting

-€   824

-€   450

-€   450

0

0

0

Aardgaskorting

-€   1.324

-€   950

-€   450,00

0

0

0

Dieseltoeslag (vast)

€   1.526

€   1.900

0

0

0

0

Dieseltoeslag (variabel) per gram CO2   boven 70 g/km

n.v.t.

n.v.t.

€   40,68

€   54,92

€   70,17

€   81,36

Korting diezel Euro-6

-€   1.500

-€   1.000

-€   1.000

-€   500

0

0

Korting zuinige benzineauto`s, CO2-grens   110 - 120 g/km

-€   500

0

0

0

0

0

Korting zuinige diezelauto`s, CO2-grens   95 - 120 g/km

-€   500

0

0

 

0

0

Vrijstellingen

           

Benzine, CO2-grens (g/km)

<   111

<   111

<   103

<   96

< 89

<83

Dieselautos, CO2-grens (g/km) *

<   96

<   96

<   92

<89

< 86

<83

Benzine schijven CO2 -uitstoot

van tot en met

van tot en met

van tot en met

van tot en met

van tot en met

van tot en met

1e schijf

111   - 180

111   - 180

103   - 159

96   - 140

89   - 124

83   - 110

2e schijf

181   - 270

181   - 270

160   - 237

141   - 208

125   - 182

111   - 160

3e schijf

>   270

>   270

238   - 242

209   - 229

183   - 203

161   - 180

4e schijf

n.v.t.

n.v.t.

>   242

>   229

>   203

>   180

Diesel schijven CO2 -uitstoot

van tot en met

van tot en met

van tot en met

van tot en met

van tot en met

van tot en met

1e schijf

96   - 155

96   - 155

92   - 143

89   - 131

86   - 120

83   - 110

2e schijf

156   - 232

156   - 232

144   - 211

132   - 192

121   - 175

111   - 160

3e schijf

>   232

>   232

212   - 225

193   - 215

176   - 197

161   - 180

4e schijf

n.v.t.

n.v.t.

>   225

>   215

>   197

>   180

Tariefstelling BPM benzine en diesel in   € per gram CO2

           

1e schijf

€   61

€   94

€   101

€   122

€   101

€   88

2e schijf

€   202

€   280

€   121

€   145

€   121

€   106

3e schijf

€   471

€   654

€   223

€   270

€   228

€   205

4e schijf

n.v.t.

n.v.t.

€   559

€   539

€   456

€   411

* Vanaf 1-7-2012 is er ook voor ‘vrijgestelde’ dieselauto’s wel een (variabele) dieseltoeslag

RECENT GEIMPORTEERD

RECENT GEIMPORTEERD

RECENT GEIMPORTEERD